Kwartierstaat
Koos
van Rijn
Nieuws
Onze
honden Shows
Fokken Genetica De
andere Passie
|
Sinds
mensenheugenis heeft de
appel een vaste plaats in de
mythologie van de
mensheid. Meestal
was hij gewijd aan de godinnen van
liefde, erotiek, vruchtbaarheid en
onsterfelijkheid. De Griekse
Hesperiden, dochters van de nacht, woonden
in een tuin, waar de gouden appels van de zon groeiden. Deze tuin werd
bewaakt door een honderdhoofdige draak. Volgens
een Griekse sage moest de held Herakles twaalf moeilijke taken
volbrengen. Eén daarvan hield in dat hij uit de tuin van de Hesperiden
drie gouden appels moest stelen. Onderweg ontmoet hij Atlas, de
hemeldrager. Hij neemt van hem de last van het hemelgewelf over. Als
tegenprestatie moet Atlas de appels te pakken krijgen. Dit lukt nadat
Herakles de draak met zijn pijlen gedood heeft. Maar Atlas wil liever
met de appels er van doorgaan dan de last
van de hemel weer op zich te
nemen. Door een list lukt het Herakles de appels te bemachtigen. Wanneer
in de Griekse sage over appels gesproken wordt, zijn meestal kwee-of
granaatappels bedoeld. Het toewerpen
van een appel was altijd een
teken
van genegenheid. De
appel hoorde bij Aphrodite, de
Griekse godin
van de
liefde, maar ook bij
Demeter, godin van de
vruchtbaarheid, bij
Venus, de
Romeinse godin van
liefde
en
zinnelijkheid, bij
Hathor, de Egyptische
godin van de liefde,
bij Iduna, godin van de liefde bij de noordische volkeren. Dionysos,
god van de wijn, die de
appel
geschapen
had, en
schonk hem aan
Aphrodite. In
het Noorse epos Edda wordt beschreven, dat de goden de appels van Iduna
aten om jong te blijven. In
de Euro-aziatische culturen was de
appel eveneens
zinnebeeld van liefde
en vruchtbaarheid,
maar ook van volkomenheid van de aarde en de kosmos. Bij
de Kelten
was de appel
heilig. Van alle bomen die in het bos van Avalon
(eiland van appels
en bij de Grieken Feeëneiland) groeiden, was de appelboom de meest edele, want hij was boom
van de onsterfelijkheid. Daarom reed koning
Arthuur naar het geheime bos
van de appelbomen om van zijn zware wonden te genezen, wat ook lukte. In
de christelijke symboliek werd de appel vaak in verband gebracht met de
Maagd Maria, overgenomen van de matriarchalische moederreligies. Maar
gauw kreeg de appel een negatieve betekenis als symbool van zonde en
verleiding omdat de patriarchalische kerkvorsten het zo
wilden. De witte
godin van de oude religies veranderde in de onbetrouwbare, naïeve,
verleidelijke Eva, die het waagde, Gods gebod te breken en van de Boom
van Goed en Kwaad te eten. Van hieruit werd het Latijnse gezegde
‘malum e malo’ afgeleid wat betekent:’
het kwaad kwam van de appel
of de appel die door Eva geplukt werd bracht ons allen ellende.’ Voor
de beroemde natuurkundige Newton (1643-1727) werd de appelboom tot boom
van inzicht. Hij zou door de val van een
appel de wet van de
zwaartekracht ontdekt hebben. De
rijksappel, zinnebeeld van de aardbol, is symbool van de
wereldheerschappij in de oudheid. Hij werd vaak afgebeeld in de hand van
Nikè, Griekse
godin van de
overwinning. De
appel in het sprookje Appels
spelen een belangrijke rol in het sprookje
van Vrouw Holle. Op haar weg door de onderwereld ontmoet het
meisje een appelboom die roept:’ Schud mij, want mijn appels zijn
allemaal rijp!’ Zij schudt de boom en wordt met een regen van goud
beloond, terwijl haar stiefzus achteloos aan de boom voorbij gaat. Als
loon wordt zij overgoten met een regen van pek. Sneeuwwitje
at van de appel die door haar jaloerse stiefmoeder vergiftigd was, en
viel dood om. In
het sprookje van de
Vogel Greif genas een prinses van haar
ziekte door
het eten van appels. Wilhelm
Tell moest een appel van het hoofd van zijn zoontje schieten. Nadat
dit de eerste keer gelukt was, weigerde hij een tweede pijl af te
schieten en belandde in de gevangenis. In
zijn sprookje ‘Der
Apfel ‘schrijft de Duitse auteur Werner
Bergengruen het volgende: ‘Boven
een muur verhief de tak van een appelboom, waaraan één enkele appel
hing; deze appel had een bijzonder mooie kleur, en zijn vorm was die van
een volkomen bol. Drie mensen liepen langs deze muur.
Zij keken naar
boven en zagen de
appel. De
tweede dacht:’
er was veel nodig om deze vrucht te laten worden wat hij is: de wilde oerboom,
een edele entloot, de ervaring van vele menselijke generaties, vlijt van
de tuinder, tuinierskunst, geëigende grond, zon en regen – en vooral
geduld. De
derde passant dacht:
‘deze appel is rond als een wereldbol en net zo rijk gekleurd. Hij
omsluit alle rijken en hun heerlijkheid. Onze voorouders hebben ervan
gegeten. Wie ertoe beroepen is, zal deelnemen aan deze heerschappij en de rijksappel wegen zoals het kind van de Maagd
naar de appel in de hand van zijn moeder greep en hem speels in zijn
handpalm woog, want zo hebben de grote meesters het geschilderd.’ Zoals
de appel voor deze drie mensen verschillende betekenissen heeft, zo
heeft ook mijn verhaal een drievoudige
betekenis, namelijk een woordelijke, een
zedelijke en een
mystieke.’ De
toverkracht van de appelboom Het
gebruik van de appelboom als levens en geboorteboom is eeuwenoud. De
appelboom werd bij de geboorte van een kind geplant . Verpieterde de
boom, dan moest men met de vroege dood van het kind rekening houden,
groeide hij voorspoedig, dan voorspelde dit een lang leven. Welzijn
en leed
zijn nauw met de appelboom
verbonden. De ziel
van de mens werd met de
ziel van de boom geïdentificeerd. Bij
trouwerijen had de appel bij vele volkeren de functie van
vruchtbaarheidssymbool. De rijkdom aan pitten gaf informatie over de
vruchtbaarheid van het stel. In
het oude
Griekenland moest
een bruidspaar, volgens de wet van Solon, bij het sluiten van
het
huwelijk appels of kweeappels
eten om hun
vruchtbaarheid te stimuleren. In
Zwitserland schilden de begeleiders van de bruid een appel en vormden
van de schil figuren. Hieruit werd de toekomst van het bruidspaar
voorspeld. Men
zag de boom vaak als orakelboom.
Wanneer men bij het doorsnijden van de appel de pitten beschadigde,
beschadigde men daarmee ook zijn eigen leven. At men met kerst een appel
voor de kerstmis, zou men zweren oplopen. At men voor het laatste
oliesel een appel, was men voor eeuwig verdoemd. Appelbomen
werden ook vaak met heksen en monsters in verband gebracht. Op
vrijdagnacht dansen heksen onder de
heksenboom. De
nachtmerrie verscheen in de
gestalte van een
appel, en de ingang van het
hol van de onsterfelijken ligt onder een
appelboom. Vrucht
van de liefde De
appel werd altijd al in verband gebracht met de vrouwelijke boezem.
Dat was al bij
de oude Grieken zo. Volgens een sage zou Phryge, om een veroordeling te
ontgaan, in de gerechtszaal haar boezem ontbloot
hebben. Dit liet
de rechters niet koud. Zij waren betoverd
van de schoonheid van de twee ‘stralende
appels.’Zij veroordeelden haar niet. Het
overhandigen van een appel was een teken van liefde.
Het samen een appel eten was een teken van verbondenheid. Ook
in de Keltische
horoscoop is de appel symbool
van de liefde.
Iemand die tussen 23 december en 1 januari geboren was, zou die volgende
karaktereigenschappen bezitten: de appelboom is niet echt
sterk, maar
bezit gratie en
charme, sterke persoonlijke uitstraling tot op hoge
leeftijd. Haar/zijn hele leven lang is zij/hij empatisch, soms gelukkig,
soms ongelukkig verliefd, en altijd bereid tot flirten of een
liefdesavontuur. Zij/hij vindt een partner die bij haar/hem past. Dan
zal zij/hij rust in de liefde vinden en niet meer vreemd gaan. De
appelmens kan niet goed voor zich zelf
opkomen en kan daardoor door
anderen misbruikt worden. Zij/hij is geschikt als wetenschapper en zal
onder gunstige omstandigheden in dit beroep veel bereiken.
Zij/hij leeft
graag in het hier-en-nu en denkt niet graag aan de toekomst. Vaak is
zij/hij een beetje verstrooid
en zorgeloos.
The
End of the Line |