Het Complot van 'De Nachtwacht'


 




Begin

Kwartierstaat Koos van Rijn
Grafische versie 1
Grafische versie 2

Grafische versie 3

Nieuws
2009
2010
2011

2012
2013
2014

Over Ons
Rembrandt

Onze honden
Reuen

Teven
Nakomelingen
Foto's Nakomelingen

In loving memory

Pups
Planning


Fotogallery
Nostalgisch Type 1
Nostalgisch Type 2
Waterwerk

Shows
Kopstudie

Wandelingen
Hoek van Holland 1
Hoek van Holland 2


Bron Newfoundlander
Newfoundland 
Oeroorsprong
Oorsprong
L Anse aux Meadows
Tibet Dog
Tibet Dog2 
Lord Byron

Fokken 
Pup/Fok-Advies
FokFaciliteiten
Dekmoment
Vruchtbaarheid
Ontwikkeling embryo
FCI - Rasstandaard
Kynologische termen
Voeding
Afspeenmethode

Marskwa's adagiums

Genetica
Kleurvererving
HD-ED vererving
Kynethologie
Dilatatie
DNA: 
From where I am
Evolutie Theorie  
Bioritmiek
Freud
Deugdethiek

Teek Care

De andere Passie
Odysseus
Sprookje 
Alexander de Grote
Peloponnesos
Hippocrates
Magisch Realisme
Filosoferen over sex
Magna Graecia
Boeddhisme
Klimaat
 
Israël

Agape
Christus was een filosoof

Astrologie
Maanstanden

Links

Webcams HvH


 

 

 

 




Music Enya : Book of Days

 



Hij staat erbij zoals inspecteur Morse de pers inlicht omtrent de vorderingen van een moordzak. Alleen heeft de Britse filmer Peter Greenaway meer woorden bij het poneren nodig dan de norse Morse  , heel wat meer woorden. Want alles heeft immers met alles te maken. 

Ja er is een moord gepleegd.
Onder het mom van een schietoefening is een kapitein van de schutterij met
voorbedachten rade door zijn rechteroog geschoten. Nee er is geen lijk want dat is al lang begraven. En ja, naam en natoinaliteit van het slachtoffer zijn bekend : de uit Frankrijk gevluchte hugenoot Piers Hasselburgh. Plaats van handeling : Amsterdam.
Tijdsstip van de misdaad: 1642 of daaromtrent.
Als
kroongetuige voert Greenaway op:
Rembrandt van Rijn, Nederlands schilder , 
ooit een met rijkdom beladen man, nu een verongelijkte pauper.
Greenaway openbaart wat iedereen nog niet wist : met "de Nachtwacht" schilderde Rembrandt geen gezellig groepsportret, maar eenvlammende
aanklacht tegen de door en door corrupte bewindvoerders van Amsterdam en tegen de moordenaar van de Franse hugenoot in het bijzonder.
Kijk maar daar staat die duivelse moordenaar, pal achter de hoofd personage kapitein
Frans Banning Cocq.
Maar
mooi dat Rembrandt dat schot in zijn schilderij laat vallen.De rookpluim uit de musket midvoor maakt het schot zelfs zichtbaar. Greenaway wijst op het uiterste rechterdeel van de "Nachtwacht", daar waar een lid van de schuttersgilde staat.
Met uitgestrekte arm wijst die pontificaal naar het midden van het schilderij, naar de zwart geklede moordenaar : hij was het! Greenaway heeft zich terdege in materie en
mysterie van "De Nachtwacht"verdiept ; hij weet werkelijk van alles. En vooral wat van het een en ander komt, en dus alles met elkaar te maken heeft.Waar de in "De Nachtwacht"verstopte drie Andreaskruisen uit het wapen van Amsterdam voor staan? Niets dan rampspoed, weet Greenaway: brand, overstroming en pest. En dan al die lansen op 'De Nachtwacht'. Dertien lansen, welgeteld en nauwgezet het ongeluksgetal dertien. Dus geen twaalf of veertien lansen.
En waarom medeplichtige Banning Cocq zijn rechterhand gehandschoend (
altijd van degene die uitdaagt) heeft en zijn linkerhand ontbloot verheft? Een kind die dat kan zien: zo duidde Rembrandt de homoseksuele verbintenis tussen kapitein Banning Cocq en luitenant Van Ruytenburch. Hoe nu? Wis en waarachtig, want we gaan toch niet denken dat de schaduw van de kapiteinshand daardoor bij toeval op het geslachtsdeel van de  luitenant rust? En wat heeft de luitenant daar zelf in zijn linkerhand? Die speer met twee hangende zakjes van draperie - nou? Greenaway hoeft nog geen halve seconde over zijn eigen retorische vraag te aarzelen: 
de fallus met bijbehorende
testikels manifest. Klaar als een klontje.

Op uitnodiging van het Holland Festival ging Greenaway 'De Nachtwacht' eens grondiger bekijken dan hij ooit in zijn leven deed. Hij lichtte Rembrandts personages letterlijk uit het schilderij en gaf ze theatrale allure. Een wand zo groot als 'De Nachtwacht' zelf hing hij vol met uitvergrote Nachtwachtpersonages. Hij kleedde ze in de mode van Rembrandts dagen en gaf ze stemmen en leven; acteurs spelen de mannen, vrouwen en kinderen uit 'De Nachtwacht'. Ook de hondjes blaffen hun partij mee en Rembrandts trommelaars trommelen hoorbaar.

Vervolgens filmde Greenaway die Rembrandt scènes. Langer dan een kwartier mocht zijn film dit keer niet worden want dat zou tot oeveloze opstoppingen van opgewonden toeschouwers in het Rijksmuseum leiden. Welbeschouwd bleek een kwartier al te veel, dus beperkte hij zich tot vijf minuten, waarin alle mysteriën die in 'De Nachtwacht' schuilen, tot ontknoping moeten komen. 
Titel van zijn drame:  
'Nightwatching'

Hoewel Vermeer zijn favoriet is, noemt hij Rembrandt 'een schilder waar je niet omheen kunt'. Aangezien er zo veel meningen over Rembrandt bestaan, mag ik, als buitenlander, de arrogantie hebben om er nog een aan toe te voegen. Greenaway beschouwt 'De Nachtwacht' als een momentopname uit een theaterstuk, als een 'still' van een film, als een groots ten tonele gevoerd complot.

"Want hoe kan een pronvinciaaltje uit leiden, dat net als Mick Jagger bekend, beroemd, rijk werd en met geld smeet, na de voltooiing van zijn 'Nachtwacht' tot pauper vervallen? Door de wraak van de plutocratie   ( heerschappij van het geld ) in de Amsterdamse Gouden Eeuw. omdat Rembrandt het gewaagd had de twaalf families die in Amsterdam destijds de lakens uitdeelden, met zijn schilderij van medeplichtigheid aan moord te beschuldigen'. Nog even iets over het motief misschien. Waarom die gevluchte hugenoot nou eigenlijk van het Amsterdamse schuttersgilde doodgeschoten moest worden? Greenaway vastberaden: "In de Nederlandse bemiddelingspoging bij de uithuwelijking van de Engelse Charles I stond hij met zijn Franse achtergrond in de weg". Reken jij even af, Lewis.

Auteur: Arend Evenhuis.

Zo is er in de Nederlandse cultuur door de eeuwen heen niet veel veranderd en zijn velen hiervan het slachtoffer  geworden, zoals :
Rembrandt, Michiel de Ruiter, Johan Van Oldenbarnevelt en Hugo De Groot, gebroeders de With, ENZ,ENZ,
 en vrij
  recent nog
Pim
Fortuyn, Theo van Gogh, Ayaan Hirsi Ali,Geert Wilders,
The End of the Line.

  Rembrandt word ook wel de schilder van het
FILOSEMITISME ( Filo = vriend van het semitisme = Jodendom ) genoemd, 
vanwege de vele joodse thema's en figuranten die hij gebruikten . 

 

Baywatching



Baywatching on the shore of Hoek van Holland by The End of the Line


The End of the Line


Back