Hij
        staat erbij zoals inspecteur Morse de pers inlicht omtrent de
        vorderingen van een moordzak. Alleen heeft de Britse filmer
        Peter Greenaway
        meer woorden bij het poneren nodig dan de norse Morse  , heel wat meer woorden. Want
        
        alles heeft immers met
         alles te maken.   
         
        Ja er is
        een moord gepleegd. 
        Onder het mom van een schietoefening is een kapitein van de schutterij
        met  voorbedachten 
         rade door zijn rechteroog geschoten. Nee er is  geen  lijk want dat is al  lang  begraven. En ja, naam en natoinaliteit van het
        slachtoffer zijn bekend : de uit  Frankrijk  gevluchte  hugenoot  Piers
        Hasselburgh. Plaats van handeling : Amsterdam. 
        Tijdsstip van de misdaad: 1642 of daaromtrent. 
        Als    kroongetuige   voert Greenaway op:  Rembrandt
        van Rijn,
        Nederlands schilder ,  
         ooit een met
        rijkdom
        beladen
        man, nu een 
 verongelijkte pauper. 
        Greenaway openbaart wat iedereen nog niet wist : met
        "de Nachtwacht" schilderde Rembrandt geen gezellig
        groepsportret, maar eenvlammende  aanklacht  tegen de door en door corrupte
        bewindvoerders van Amsterdam en tegen de moordenaar van de Franse
        hugenoot in het bijzonder. 
        Kijk maar daar staat die duivelse moordenaar, pal achter de hoofd
        personage kapitein  Frans Banning
        Cocq. 
        Maar  mooi  dat Rembrandt dat  schot  in zijn schilderij laat vallen.De rookpluim
        uit de musket midvoor maakt het schot zelfs zichtbaar. Greenaway wijst
        op het uiterste rechterdeel van de "Nachtwacht", daar
        waar een lid van de schuttersgilde staat.  
        Met uitgestrekte arm wijst die pontificaal naar het midden van
        het schilderij, naar de zwart geklede moordenaar : hij was het!
        Greenaway heeft zich terdege in materie en mysterie
        van "De Nachtwacht"verdiept ; hij weet werkelijk van alles. En
        vooral wat van het een en ander komt, en dus alles met elkaar te maken
        heeft.Waar de in "De Nachtwacht"verstopte drie
        Andreaskruisen uit het wapen van Amsterdam voor staan? Niets
        dan rampspoed,
        weet Greenaway:
        brand, overstroming en pest.
        En dan al die lansen op 'De Nachtwacht'.
        Dertien
        lansen, welgeteld en nauwgezet het ongeluksgetal dertien.
        Dus geen twaalf of veertien lansen. 
        En waarom medeplichtige Banning Cocq zijn rechterhand gehandschoend (altijd
        van degene die uitdaagt)
        heeft en zijn linkerhand ontbloot verheft? Een kind die dat kan zien: zo
        duidde Rembrandt de homoseksuele
        verbintenis tussen kapitein Banning Cocq en luitenant Van Ruytenburch.
        Hoe nu? Wis en waarachtig, want we gaan toch niet denken dat de schaduw
        van de kapiteinshand daardoor bij toeval op het geslachtsdeel
        van de  luitenant rust? En wat heeft de luitenant daar zelf in zijn
        linkerhand? Die speer met twee hangende zakjes van draperie - nou?
        Greenaway hoeft nog geen halve seconde over zijn eigen retorische vraag
        te aarzelen:  
 de fallus met bijbehorende testikels
        manifest. Klaar als een klontje. Op
        uitnodiging van het  Holland
        Festival
        ging Greenaway 'De Nachtwacht' eens grondiger bekijken dan hij ooit in
        zijn leven deed. Hij lichtte Rembrandts personages letterlijk uit het
        schilderij en gaf ze theatrale allure. Een wand zo groot als 'De
        Nachtwacht' zelf hing hij vol met uitvergrote Nachtwachtpersonages. Hij
        kleedde ze in de mode van Rembrandts dagen en gaf ze stemmen en leven;
        acteurs spelen de mannen, vrouwen en kinderen uit 'De Nachtwacht'. Ook
        de  hondjes blaffen hun partij mee en Rembrandts trommelaars trommelen
        hoorbaar. Vervolgens
        filmde Greenaway die Rembrandt scènes. Langer dan een kwartier mocht
        zijn film dit keer niet worden want dat zou tot oeveloze opstoppingen
        van opgewonden toeschouwers in het Rijksmuseum leiden. Welbeschouwd
        bleek een kwartier al te veel, dus beperkte hij zich tot vijf minuten,
        waarin alle mysteriën
        die in 'De Nachtwacht' schuilen, tot  ontknoping moeten komen.  
        
        Titel 
        van zijn   drame: 
          
 'Nightwatching' Hoewel
        Vermeer
        zijn favoriet is, noemt hij Rembrandt 'een schilder waar je niet omheen
        kunt'. Aangezien er zo veel meningen over Rembrandt bestaan, mag ik, als
        buitenlander, de arrogantie hebben om er nog een aan toe te voegen.
        Greenaway beschouwt 'De Nachtwacht' als een momentopname uit een
        theaterstuk, als een 'still' van een film, als een groots ten tonele
        gevoerd complot. "Want
        hoe kan een pronvinciaaltje uit leiden, dat net als Mick
        Jagger bekend,
        beroemd, rijk
        werd en met geld
        smeet, na
        de voltooiing van zijn 'Nachtwacht' tot pauper
        vervallen?
        Door de wraak van de plutocratie   ( 
        heerschappij van het geld ) in de Amsterdamse Gouden
        Eeuw. omdat Rembrandt het gewaagd had de twaalf families die in
        Amsterdam destijds de lakens uitdeelden, met zijn schilderij van medeplichtigheid
        aan moord te beschuldigen'. Nog even iets over het motief
        misschien. Waarom die gevluchte hugenoot nou eigenlijk van het
        Amsterdamse schuttersgilde doodgeschoten moest worden? Greenaway
        vastberaden: "In de Nederlandse bemiddelingspoging bij de uithuwelijking
        van de Engelse
        Charles I
        stond hij met zijn Franse achtergrond in de weg". Reken jij
        even af, Lewis. 
         
        Auteur: Arend Evenhuis.
         Zo
        is er in de Nederlandse  cultuur door de eeuwen heen niet veel veranderd
        en zijn velen hiervan het slachtoffer  geworden, zoals :  
 
        
        Rembrandt, 
         Michiel de
        Ruiter, 
        Johan Van
        Oldenbarnevelt 
         en 
        Hugo De Groot,
        gebroeders 
        de With,
        ENZ,ENZ, 
         en vrij  recent 
         nog
        
          
 Pim
          Fortuyn, 
        Theo van Gogh, Ayaan
        
         Hirsi Ali,Geert
        Wilders,
         
        The End of the Line. 
         
        
                
        
        Rembrandt word
        ook wel de schilder van het 
        
        
        FILOSEMITISME
        
        ( Filo = vriend van het semitisme =
 Jodendom ) genoemd,  
 vanwege de vele  joodse thema's en  figuranten die hij
        gebruikten . 
              |