Begin
Kwartierstaat
Koos
van Rijn
Grafische
versie 1
Grafische
versie 2
Grafische
versie 3
Nieuws
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Over Ons
Rembrandt
Onze
honden
Reuen
Teven
Nakomelingen
Foto's Nakomelingen
In
loving memory
Pups
Planning
Fotogallery
Nostalgisch
Type 1
Nostalgisch Type 2
Waterwerk
Shows
Kopstudie
Wandelingen
Hoek
van Holland 1
Hoek
van Holland 2
Bron
Newfoundlander
Newfoundland
Oeroorsprong
Oorsprong
L Anse aux Meadows
Tibet Dog
Tibet
Dog2
Lord
Byron
Fokken
Pup/Fok-Advies
FokFaciliteiten
Dekmoment
Vruchtbaarheid
Ontwikkeling
embryo
FCI
- Rasstandaard
Kynologische
termen
Voeding
Afspeenmethode
Marskwa's adagiums
Genetica
Kleurvererving
HD-ED
vererving
Kynethologie
Dilatatie
DNA:
From where I am
Evolutie
Theorie
Bioritmiek
Freud
Deugdethiek
Teek
Care
De
andere Passie
Odysseus
Sprookje
Alexander
de Grote
Peloponnesos
Hippocrates
Magisch
Realisme
Filosoferen
over sex
Magna
Graecia
Boeddhisme
Klimaat
Israël
Agape
Christus
was een filosoof
Astrologie
Maanstanden
Links
Webcams
HvH
|
|
Alan Jackson :
Where Were You
De
Iraanse president Ahmadinejad verkondigde deze week
+/- 12-12-2006 opnieuw dat de
staat Israël vernietigd en van de kaart geveegd zal worden. Volgens
de theoloog Hans Jansen
– niet te verwarren met de arabist Hans
Jansen – is deze overtuiging sinds de opkomst van de zionistische
beweging zeer wijdverspreid onder moslims in het Midden-Oosten. „De
onverwachte metamorfose van de verachtelijke, machteloze en
onderworpen Jood in een zionist die militaire overwinningen behaalt,
heeft een breuk in de eeuwenoude traditie van de islam veroorzaakt,
die niet kan worden getolereerd.”
In
1974 schrijft Golda Meir in haar autobiografie ’My Life’: „Ik
heb nooit getwijfeld dat de werkelijke bedoeling van de Arabische
staten de totale vernietiging van Israël was en
is. Zelfs als we ons
tot de grenzen van 1967 hadden
teruggetrokken, zouden ze nog hebben
geprobeerd om ons uit te wissen.”
Ruim
dertig jaar later is er niet veel veranderd. Op 26 oktober 2005 zei
Mahmoud Ahmadinejad, president van Iran: „De staat Israël moet niet
alleen worden vernietigd, maar zal ook van de kaart worden
geveegd!”
Sindsdien heeft hij dit talrijke keren herhaald, ook deze week nog,
aan het slot van de omstreden tweedaagse ’Holocaust-conferentie’
in Teheran, waar een bont gezelschap van Holocaust-ontkenners bij
elkaar kwam om de ’mythe’ van de Jodenvernietiging tijdens de
Tweede Wereldoorlog te onttakelen.
Waarom
zwijgt de Arabische wereld zo oorverdovend over de uitspraken van
Ahmadinejad? Omdat hij keurig de heersende opvatting vertolkt van
islamitische wetenschappers, politici en
geestelijke leiders in het
Midden-Oosten, die eveneens vinden dat Israël geen bestaansrecht
heeft. Denken dat de vernietiging van de staat Israël alleen
terreurgroepen als Hezbollah en Hamas voor ogen staat, is een
naïeve
misvatting van westerse politici.
Waarom
is de overtuiging dat Israël uiteindelijk van de kaart geveegd
moet
worden onder moslims in het Midden-Oosten ( we hebben het hier over
: wetenschappers, hoogleraren,
leraren, politici,
imams, juristen,
journalisten, columnisten,
cartoonisten en makers van radio- en
televisieprogramma’s ) zó wijdverspreid?
|
Europese
angst |
Sinds
de opkomst van de zionistische beweging en vooral sinds het ontstaan
van de staat Israël heeft het traditionele beeld van de Jood in de
wereld van de islam een revolutionaire verandering ondergaan. Het
eerste wat opvalt is dat de Joden een probleem beginnen te worden: er
ontstaat in het Midden-Oosten, zoals in de 19de eeuw in Europa, een
’Joods vraagstuk’. De Jood rijst op als een duistere gestalte, als
het ene grote gevaar dat de
hele islamitische wereld in het
Midden-Oosten bedreigt. De traditionele vijandschap, verachting en het
diepgewortelde wantrouwen blijven, maar de typisch Europese angst voor
de Joden, die de niet-Joodse wereld voortdurend bedreigen, wordt nu
ook de angst van de moslims in het hele Midden-Oosten. De Jood is niet
langer de onbeduidende en vooral machteloze intrigant overeenkomstig
het traditionele stereotype. Hij wordt ook in de moslimwereld de
incarnatie van het kosmische kwaad, de incarnatie van de
duivel. De
Jood wordt gezien als de trawant van de
Satan, die onophoudelijk
betrokken is bij samenzweringen tegen de mensheid.
|
Marionetten |
Vanaf
de oprichting van een Joods Nationaal Tehuis (1917) in Palestina werd
in Arabische geschriften het zionisme steeds vaker gezien als een
bolwerk van het westerse imperialisme. Maar na de oprichting van de
staat Israël in 1948 en vooral na de Zesdaagse Oorlog in 1967 worden
de imperiale mogendheden Amerika, Engeland en Europa zélf als
machteloze marionetten afgeschilderd van de zionisten, die niets
minder zouden beogen dan de wereldheerschappij, via de verovering van
het Midden-Oosten.
De
revolutionaire verandering in het traditionele beeld van de machteloze
Jood bepaalt sindsdien niet alleen de politieke discussie in landen
rondom de kleine staat Israël, maar tot op de dag van vandaag de
inhoud van literatuur en kunst,
godsdienst en wetenschap.
Dit
nieuwe beeld van de Jood komen we tegen in polemische literatuur en in
marginale publicaties, maar hij wordt ook uitvoerig beschreven en van
karikaturen voorzien in artikelen in dag-,
week-, en maandbladen. De
staatstelevisie en -radio maken er programma’s over. Ook komt het
nieuwe beeld van de Jood als een bedreiging voor het Midden-Oosten
uitgebreid aan de orde in schoolboeken en in de
handboeken die aan
universiteiten worden gebruikt.
Bernard
Lewis, de nestor van de wetenschap van het Midden-Oosten, is van
oordeel dat de hedendaagse islamitische literatuur met virulente
Jodenhaat zich zelfs niet kan meten met de Europese
antisemitische literatuur. Om parallellen in andere tijdsgewrichten met het moderne
islamitisch antisemitisme te vinden, verwijst Lewis naar geschriften
van de inquisitie in Spanje, geschriften rond de Dreyfus-affaire in
Frankrijk, publicaties van de Zwarte Honderd in Rusland en naar ’Der
Stürmer’ van Julius Streicher in Duitsland.
De
moderne islamitische Jodenhaat is volgens Bernard Lewis en vele
anderen duidelijk van Europese oorsprong. De islamitische Jodenhaters
’legitimeren’ hun antisemitisme door te verwijzen naar klassieke
antisemitische geschriften, die vanuit Europa naar het Midden-Oosten
worden geïmporteerd.
Bestsellers
zijn intussen vooral geworden ’Der Talmudjude’ van August Rohling
en, sinds de jaren vijftig van de 20ste eeuw, de ’Protocollen van de
Wijzen van Sion’. In enkele Arabische landen, vooral in Egypte en
Libanon, zijn centra gevestigd, van waaruit antisemitische literatuur
over de hele wereld wordt verspreid.
Het
voor de Arabische volkeren zo smadelijke verloop van de Zesdaagse
Oorlog in 1967 was voor moslimpolitici en moslimdiplomaten uit het
Midden-Oosten onmogelijk te rijmen met het traditionele beeld van de
machteloze Jood. Hun reactie was dan ook typerend. Wekenlang voerden
Arabische ministers van buitenlandse zaken en ambassadeurs in New York
overleg met de minister van buitenlandse zaken van de Sovjet-Unie over
beslissingen die de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties moest
nemen.
Een
van de Arabische ambassadeurs meldde later over dit overleg: „Wij
Arabieren noemden die Zesdaagse Oorlog een terugslag . De minister
van buitenlandse zaken van de Sovjet-Unie kwam onophoudelijk
tussenbeide om ons te corrigeren en zei dan: ’Nee, dit was geen
terugslag, jullie Arabieren hebben een nederlaag geleden. Er zit niets
anders op dan dat te erkennen.’”
Maar,
rapporteerde de Arabische ambassadeur: „Wij, de regeringen van de
verslagen landen in het Midden-Oosten, wilden er niet aan. Nee, ik zeg
het verkeerd – we kónden die feiten niet accepteren.”
|
Niet
te rijmen |
Nog
altijd worden deze historische feiten niet geaccepteerd door
moslimpolitici. De politieke ontwikkelingen in het Midden-Oosten sinds
1948, waarin de Jood zegevierde en
viert, zijn moeilijk te rijmen met
het heersende beeld van de Jood, die in de literatuur van de islam
door de eeuwen heen weliswaar als vijand, als
lafaard, als opschepper
en zelfs als hoer was afgeschilderd, maar die op
geen enkele wijze een
bedreiging had gevormd voor de islam. Maar daar verscheen de
zionistische Jood in het Midden-Oosten. Hij wilde als lid van het
Joodse volk een staat oprichten en riep die, geïnspireerd door een
nationalistische ideologie, in 1948 ook uit.
De
zionistische Jood behaalde in de onafhankelijkheidsoorlog een
militaire overwinning op zijn eeuwenoude beschermheren en meesters,
die vergeleken bij hoe Joden in het christelijke Europa werden
behandeld tolerant te noemen waren. Deze gebeurtenissen konden bij de
moslims in het Midden-Oosten alleen maar diepe gevoelens van wrok
oproepen.
|
Nog
meer annexaties
|
De
Israëlische historicus Robert Wistrich schrijft: „De moslims in het
Midden-Oosten hebben het als een niet te verdragen krenking van hun
trots ervaren, dat een volk van dhimmi’s, dat eeuwen
lang aan de
islamitische autoriteit was onderworpen, erin slaagde in het hart van
de Arabische wereld een soevereine staat op te richten. Daarom voerden
de Arabische landen in 1948 de eerste heilige oorlog
om de oprichting
van de staat Israël te verhinderen. De krenking van hun gevoelens van
trots werd nog versterkt omdat zij niet alleen deze oorlog verloren en
vervolgens nog vier keer tevergeefs tegen de Israëliërs ten strijde
trokken, maar ook omdat als gevolg van deze oorlogen de staat Israël
nog meer gebieden van Palestina kon annexeren.”
De
realisering van het zionistisch project, voor de Tweede Wereldoorlog
door de meerderheid van de Joden in Europa als utopisch beschouwd,
stelde de Joden in het hele Midden-Oosten in staat om de
’dhimmi-status’ (juridisch beschermd maar wel burgers tweede klas)
vér achter zich te laten en hun onafhankelijkheid te bekrachtigen.
De
Arabische moslims, een trotse en dominante groep mensen, waren diep
geschokt, enkel en alleen door het feit dat die beschermde
minderheid
van Joden in het Midden-Oosten niet langer haar status wilde
accepteren onder de neerbuigende,
semi-verachtende, semi-tolerante
blik van haar overheersers.
De
moslims verwijten de Joden dat zij niet meer willen weten wat hun
plaats is binnen de islamitische wereld. De onverwachte metamorfose
van de verachtelijke, machteloze, vernederde en onderworpen Jood in
een zionist die militaire overwinningen behaalt en daarom als een
bedreiging voor de samenleving van moslims wordt ervaren, heeft een
theologische, sociologische, economische en politieke breuk in de
eeuwenoude traditie van de islam veroorzaakt. En die kan niet worden
getolereerd.
Dit
beeld van de zionistische Jood wordt dagelijks gevoed door gevoelens
van diepe verontwaardiging en woede over de roof, de plundering, de
bezetting van het Arabische Heilige Land (Palestina) door Israël. De
metamorfose van de Jood in een zionist wordt tot op de dag van vandaag
in de Arabische wereld ervaren als een onophoudelijke provocatie en
een schandaal, omdat zij de superioriteit van de islam in twijfel
trekt.
Op
25 april 1972, de verjaardag van de profeet Mohammed, reageerde wijlen
president Sadat van Egypte met stomme verbazing op de wanorde die de
Israëliërs in het Midden-Oosten hadden aangericht. „Wij zullen
niet alleen ons land bevrijden, maar wij zullen ook die Israëlische
verwaandheid uitroeien, zodat de Joden weer terugkeren naar de
status
die zij vroeger in het Midden-Oosten onder ons hadden. Want ons boek,
de Koran, geeft die status duidelijk aan: ’Hun bestemming is dat zij
leven in vernedering en ellende.’”
Er
is maar één acceptabele oplossing mogelijk: de Joden moeten hun
oude, traditionele status, een status van bescherming én vernedering,
weer innemen. De toestand van wanorde die de zionisten hebben
geschapen, wordt door moslims gezien als ’een verontreiniging’,
’een bezoedeling’, ’een besmetting’ van de hele islamitische
samenleving in het Midden-Oosten. De nieuwe situatie is gevaarlijk,
omdat niets meer op zijn plaats staat en de ’verontreiniging’
besmettelijk is: de zionisten zullen steeds meer land
annexeren.
|
Wankelende
kosmos |
Ahmed
Ben Bella, die de eerste president was van het onafhankelijke
Algerije, zei in een interview: „De Arabieren zullen de zionistische
entiteit nooit accepteren. Het Arabische volk, het Arabisch genie zal
de zionistische staat nooit kunnen
tolereren. Als wij de zionist
zouden accepteren, zou dat impliceren dat wij ook de niet-Arabier
aanvaarden. Wij zullen dit vreemde lichaam in onze regio altijd willen
verwijderen. Israël is echt een kankergezwel dat in de Arabische
wereld is uitgezaaid. Wat wij willen, wij de overige Arabieren, is dat
wij er (in Palestina) gewoon willen zijn. Welnu, wij kunnen er (in
Palestina) niet zijn, als de anderen (in casu de zionisten) er ook
zijn. Als de Joden tevreden willen zijn met hun vroegere onderworpen
status, dan zullen wij hen niet in de zee
drijven.”
Dergelijke
reacties van Arabische moslims herinneren ons aan de situatie in
India, waar de opstand van vertegenwoordigers van een inferieure kaste
wordt ervaren als zo’n radicale inbreuk op de structuur van de
maatschappij, dat de hele kosmos gaat wankelen.
Tot
op de dag van vandaag reageren Arabische (islamitische)
staatshoofden, politici, imams, professoren van
universiteiten en journalisten in
Egypte, Jordanië, Syrië, Saoedi-Arabië, in de Gazastrook, op de
Westoever en in de Libanon, hierop met diepe verontwaardiging en
woede-uitbarstingen.
De
rollen zijn omgekeerd: nadat moslims in het Midden-Oosten meer dan
twaalf eeuwen over machteloze en vernederde
Joden hebben
geheerst,
heersen nu die machteloze en verachtelijke Joden (zeker in de bezette
gebieden maar eigenlijk in het hele Midden-Oosten) over de moslims.
Moslims zijn diep geschokt in hun religieuze overtuiging. Ze raken
gefrustreerd en getraumatiseerd.
Hier
ligt ook de diepste verklaring voor het feit dat in Egypte en Jordanië
na het vredesverdrag met Israël de haatcampagne tegen de staat Israël
niet afnam maar escaleerde. Dat de Palestijnen nooit met een
vredesinitiatief zijn gekomen. Dat álle initiatieven van Israël, de
Verenigde Staten, de Verenigde Naties, en van de Europese Unie en
Rusland (de Oslo-akkoorden, de Road Map en het Genève Akkoord) om een
vredesproces in gang te zetten, op niets zijn uitgelopen. Dat in de
afgelopen maanden oktober en november álle ministers van de
Hamas-regering voor de zoveelste keer sinds maart 2006 klip en klaar
in hun toespraken lieten horen dat hun regering Israël nóóit zal
erkennen. En dat ten slotte president Mahmoud Abbas de ministers van
het te formeren eenheidskabinet van technocraten niet zal vragen dat
zij de staat Israël erkennen.
Een
andere factor die de verhouding tussen Joden en moslims
problematiseert is de kwestie van het grondbezit. Bernard Lewis zei
enkele jaren geleden: „Geen enkele moslim zal ooit definitief
afstand doen van grondgebied dat ooit werd toegevoegd aan het rijk van
de islam.” Waarom?
In
628 sloot Mohammed het eerste verdrag (’dhimma’ genoemd) met de
Joden van Khaybar in Medina. Mohammed zou bij de verovering van de
stad hebben gezegd: „Het land behoort aan Allah en aan zijn
gezondene!” Na de dood van Mohammed werden op drie continenten (Azië,
Afrika en Europa) veroveringsoorlogen gevoerd en werden
gigantische
gebieden geannexeerd, gearabiseerd, geïslamiseerd, ja
gekoloniseerd.
De islam was de grootste koloniale mogendheid uit de geschiedenis van
de mensheid, een kolonisatie die zich in twee golven ontrolde. Eerst
werden tussen 640 en 750 alle landen rondom de Middellandse Zee
gekoloniseerd ( Palestina in
638 ). Vervolgens waren tussen 1021 en 1689
de Turken oppermachtig.
Het
is een politiek en juridisch
dogma, geworteld in de islamitische
theologie, dat het geannexeerde land mag worden
onteigend en dat de
overwonnenen het eigendom worden van de overwinnaars. Het zijn immers
rechten die Allah zelf aan de
moslims heeft geschonken.
Talrijk
zijn de juridische teksten die deze stelling adstrueren. Om een
voorbeeld te geven: „Palestina wordt fai genoemd, omdat Allah dit
land in 638 na Chr van de ongelovige Joden heeft
afgenomen en aan de moslims
heeft gerestitueerd. In principe heeft Allah dit land geschapen, opdat
de gelovigen hem ermee zouden dienen. Welnu, de ongelovigen
( de Joden ), dienen Allah niet in Palestina, en daarom gaf hij het aan de
gelovige moslims.’’
|
Onvervreemdbaar
eigendom |
De
vier grote juridische scholen (die van de hanafieten, de malikieten,
de sjafi’ieten en de hanbalieten) werkten bovengenoemde uitlating
van Mohammed (’Het land behoort aan Allah en zijn gezondene’)
allemaal uitvoerig uit. Zij ontwikkelden allemaal de these van de
bijna onfeilbare oemma, de wereldwijde moslimgemeenschap. Zij gaan
daarbij uit van Koran 3, 106: „Gij zijt geworden de beste gemeente,
die voortgebracht werd ten bate van de mensen, doordat gij aanspoort
tot het behoorlijke en afweert van het verwerpelijke, en gij aan God
gelooft.”
Het
is een communis opinio in het Midden-Oosten, waar de oemma bijna als
dogma is aangenomen, dat Palestina sinds 638 het onvervreemdbare
eigendom is van de wereldwijde moslimgemeenschap. Als het voeren van
de djihad volgens de heilige teksten de vervulling op aarde is van de
heilige wil van Allah, dan is het de start van een onomkeerbaar proces
van arabisering en islamisering van landen die door de islam werden gekoloniseerd, in het bijzonder het land Palestina.
Dit
heeft tot gevolg dat elke ommekeer van de djihad – als het
onderworpen volk, in concreto het Joodse
volk, het nationale
territorium herovert, zoals gebeurde in 1948 toen de staat Israël
werd gesticht – het plegen van heiligschennis is, een vergrijp aan
de heiligheid van Allah, en een krenking van de heilige wil van
Allah.
Dan
wordt Allah genegeerd, bespot, beschimpt en
gehoond, omdat
overeenkomstig diens heilige wil en heilige wetten de
Arabisch-islamitische volkeren superieur zijn aan het inferieure
Joodse volk.
|
Een
natie zonder land |
De
verovering van Palestina, het thuisland van het Joodse
volk, dat in
638 door de djihad een Arabische kolonie werd, veroordeelde het Joodse
volk om voor altijd een natie zonder land te zijn. Het Joodse volk had
toen de keuze om bedreigd met uitroeiing in ballingschap te vluchten,
óf in het thuisland Palestina te blijven, en daar in ellende en
vernedering te leven, overgeleverd aan de willekeur van de
islamitische heersers. De onderworpen natie van het Joodse volk,
beroofd van zijn politieke rechten, werd tot volkomen machteloosheid
gedoemd. Zijn taal en cultuur, zijn
normen en waarden werden
vervangen
door de Arabische metropolis. In de steden kwam een Arabische
bevolking, de nationale identiteit van het Joodse volk werd radicaal
uitgeroeid. Van het Joodse volk bleef slechts een getolereerde religie
over.
Het zou nooit meer aanspraak kunnen doen op islamitisch
grondgebied.
Wat
is de kern van het probleem? In september van dit jaar zei de Franse
filosoof Bernard-Henri Lévy, dé grote pleitbezorger van
vrijheid en
menselijke waardigheid, in Amsterdam: „De islamitische wereld heeft
een aggiornamento nodig, een
omwenteling. En het is waar dat die
omwenteling er alleen komt als de islamitische teksten werkelijk
kritisch worden gelezen, als dogma’s ter discussie worden gesteld.
Dit is de kern van het probleem:
óf de Koran
blijft onaantastbaar en
we koersen af op een catastrofe,
óf we accepteren het idee dat een
tekst
alleen leeft bij de gratie van het commentaar,
door constante
herziening."
Pas dan zal een nieuwe tijd voor de islam aanbreken.
|
Prof. dr. J.G.B. Jansen is theoloog, historicus en kenner van
het antisemitisme.
Hij is verbonden aan het Simon Wiesenthal Instituut
in Brussel.
Dit jaar verscheen zijn boek :
’ Van jodenhaat naar
zelfmoordterrorisme’ ( Jongbloed, Heerenveen, 1047
blz
ISBN 9058296229 )
|
The
End of the Line Commentaar op de
Verlichting!
|
De Etymologie van het woord
islam
betekend : onderwerping
Wij
kennen vanuit
de westerse beschaving (
de democratische
regels en wetten , normen
en waarden voor het individu "
Athene
500 v.Chr
" de Griekse
filosofie met de Rede, logica
van Thales
van Milette 645
v.Chr en het
zijn /dus Ik ben
/bestaan van Socrates
470
v. Chr
van waaruit de term verlichting is voortgekomen
en de redelijkheid met de waarheid
wordt ontdekt.
( Binnen de
islam is het individu
ondergeschikt aan de massa
"ochlocratie" )
De
term Verlichting betekend
: denk
zelf na.
Het
belangrijkste principe van de aanhangers van de Verlichting
, +/- 1500-1800
(
o.a Erasmus, Thomas More,
Spinoza, Newton, Galileo, Copernicus, Giordano Bruno,
David Hume,Voltaire )
was dat men
de waarheid omtrent bepaalde zaken kon vinden
met
behulp
van de
ratio
( de rede, het verstand
"is misschien ook wel een goddelijk gegeven")
in plaats van wat bijvoorbeeld kerkelijke autoriteiten (
denk aan inquisitie
) zeiden,
zonder meer voor waar aan te nemen.
De
Verlichting was zo’n moment. Vrijheid, gelijkheid en
broederschap stonden hoog in het vaandel en werden bevrijd uit
de klauwen van de kerk die het individu onderdrukte.
De waarden die "voor" de Verlichting juist
onderdrukt werden
door de kerk.
Door denkers zoals Erasmus werden de
grote ethische principes ineens universeel,
omdat het religieuze aspect eruit
verdween.
Gedachten-
en geloofsvrijheid
waren belangrijke
eisen
van de aanhangers
van de
verlichting,
die op dit punt sterk beïnvloed werden door John
Lockes
werk Brieven over de Verdraagzaamheid uit 1689.
Het verstand
en de
vrijheid
zouden de
mensheid eindelijk kunnen
verlossen
van
onderdrukking
en armoede, stelden ze.
Marcus
Aurelius, Adagium :
Het geluk in je leven hangt af van de kwaliteit van je gedachten .
Voor veel denkers zal dat goede en passende gezondheid en rijkdom
zijn.
Maar het ultieme goede moet altijd goed zijn. Het is denkbaar dat
rijkdom soms nadelig is voor iemand en zelfs gezondheid kan schadelijk
zijn, b.v als ik mijn kracht gebruik om kwaad te doen. De stoïcijnen
kwamen daarom tot de conclusie dat alleen
de deugd het goede
is.
De Deugd ligt vaak in het midden
tussen goed en kwaad.
Deugd
zelf is opgebouwd uit de
gebruikelijke lijst van Grieks-Romeinse voortreffelijkheden
:
Wijsheid, Rechtvaardigheid, Moed
en Matigheid.
(Waren het niet de Romeinen die de Jood Jesus aan het kruis nagelden
!) En
!
"God
zit in je en is liefde"
Wist
U dat
het nieuwe
jaar
op 1-januari begint omdat de viering van
Jezus
zijn besnijdenis 8-dagen na zijn geboorte heeft plaats gevonden.
Ten
tijden dat Moses met zijn volk de
Israëliers
( waren slaven onder de
Farao's ) naar de vazelstaat
van Egypte naar Kanaaän trokken
( +/-1300
Voor Christus
) woonden er alleen mensen in de Gaza-strook : de Fielesteinen
(Hebreeuws voor Palasteinen) de rest was
niemandsland
en trokken er
alleen nomaden door. Vanaf
die tijd +/- 1300
Voor
Christus
tot
638
Na Chr
(2000 jaar) is het het thuisland
van de
Joden
geweest.
Pantheïsme
( Grieks : pan = alles en theos = God ) betekent letterlijk "alles
is God": alles
is in diepste wezen goddelijk . Het goddelijke
is immanent en alomvattend;
universum, natuur en god zijn hierin hetzelfde.
Het
agnosticisme (het exact tegenovergestelde van het gnosticisme)
benadrukt de onmogelijkheid om religieuze
ideeën
met een traditionele wetenschappelijke aanpak te bewijzen.
Het woord is afgeleid van het Griekse gnoosis
(weten) met het voorvoegsel a
(niet).
Letterlijk is dus een agnost "iemand die (het) niet
weet", die niet weet of er een God is of niet. Zonder
twijvel, geen geloof.
|
Aanbevolen
Literatuur 1
Ethica Nicomachea
Een
van de werken die ons van de Griekse filosoof
Aristoteles (384-322 voor Chr.) zijn overgeleverd is de , een
indrukwekkende studie van het menselijk gedrag en de motieven
ervan. Centraal in de Ethica Nicomachea staat de vraag hoe de mens een gelukkig
en geslaagd leven kan realiseren. Vanuit deze
vraagstelling maakt Aristoteles een diepgaand en scherpe analyse van het
menselijk gedrag, het menselijk karakter en zijn
intellectuele vermogens. Met een groot psychologisch inzicht
bespreekt hij de goede en slechte eigenschappen van de mens, de emoties
en de fundamentele waarden in het menselijk leven, zoals
verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid en
vriendschap. Aristoteles laat op indringende wijze zien dat er op het
gebied van de moraal geen absolute normen bestaan en dat elke ethische
theorie moet uitgaan van de menselijke natuur en de manier waarop
mensen zich in alledaagse situaties gedragen.
|
Aanbevolen
Literatuur 2
Utopia
Thomas
More vat zijn boek Utopia als volgt
samen:
Het eiland kent een verscheidenheid van godsdiensten. Niet
alleen van streek tot streek lopen die uiteen, maar zelfs binnen het
bestek van één stad: er zijn Utopiërs
die de zon, anderen die de maan of een der planeten als
godheid
aanbidden. Er zijn er ook die een mens uit oude tijden, iemand die
uitzonderlijk goed of uitzonderlijk beroemd is geweest, als een godheid
vereren, zelfs wel als de hoogste god. Maar de grote meerderheid
is daar veel te verstandig voor, en gelooft aan geen
van deze goden, maar aan één goddelijk wezen, verborgen,
eeuwig, onmetelijk, ondoorgrondelijk, dat op een wijze die boven
het menselijk begrip gaat, de ganse wereld
doorwoont.
Trouwens
ook alle anderen, hoezeer uiteenlopend
van geloof, stemmen toch op dit punt met hen overeen, dat zij
één godheid als de hoogste
beschouwen, de werkmeester en bestierder van het heelal;
hem duiden zij allen gelijkelijk in hun landstaal aan als Mythra.
Het verschil is, dat de ene deze, de andere die godheid voor Mythra
houdt. Maar welke godheid het ook zij die men als de
hoogste
beschouwt, hierin stemmen allen weer overeen, dat het in wezen zijn
kracht en majesteit zijn, waaraan overal, waar ook ter wereld, de
schepping wordt toegeschreven.
|
Aanbevolen
Literatuur 3
Ethica
Benedictus
de Spinoza
(1632-1677) is zonder twijfel de bekendste wijsgeer van Nederlandse
bodem en behoort tot het selecte gezelschap van klassieke filosofen die
gezichtsbepalend worden geacht voor de geschiedenis van het westerse
denken. Maar weinig filosofen zijn zo diep verafschuwd en zozeer
bewonderd. De Ethica is dan ook een opmerkelijk boek, hoewel het is
opgebouwd als een leerboek voor wiskunde, schreef Spinoza het
vooral
om
zijn publiek dit levensdoel voor ogen te stellen: de
mens moet zichzelf zijn,
zich niet passief door zijn emoties laten meesleuren,. Maar zijn
vermogens actief versterken en inzicht hebben in zichzelf
en in de noodzakelijke
samenhang van de wereld.
Alleen dan kan een
mens
gelukkig worden.
De Ethica, een klassieker uit de filosofie, is nu in een voorbeeldige,
tweetalige editie weer toegankelijk gemaakt.
|
Aanbevolen
Literatuur 4
Erasmus
Lof der Zotheid
( 1509 )
In
hoofdstuk 23 zegt Erasmus dat de
bron van alle oorlog de
zotheid
is. Een zeer mooi citaat toont dit aan.
Wat
is er zotter dan om
welke
redenen ook een strijd aan te gaan van dien
aard dat beide partijen er meer nadeel dan
voordeel
van ondervinden?
|
Songtekst
Alan
Jackson : Where were you
Where were you when the world stopped turning on that September day (9-11)
Out in the yard with your wife and children
Working on some stage in LA
Did you stand there in shock at the sight of
That black smoke rising against that blue sky
Did you shout out in anger
In fear for your neighbor
Or did you just sit down and cry
Did you weep for the children
Who lost their dear loved ones
And pray for the ones who don't know
Did you rejoice for the people who walked from the rubble
And sob for the ones left below
Did you burst out in pride
For the red white and blue
The heroes who died just doing what they do
Did you look up to heaven for some kind of answer
And look at yourself to what really matters
I'm just a singer of simple songs
I'm not a real political man
I watch CNN but I'm not sure I can tell you
The difference in Iraq and Iran
But I know Jesus and I talk to God
And I remember this from when I was young
Faith hope and love are some good things he gave us
And the greatest is love
Where were you when the world stopped turning on that September day
Teaching a class full of innocent children
Driving down some cold interstate
Did you feel guilty cause you're a survivor
In a crowded room did you feel alone
Did you call up your mother and tell her you love her
Did you dust off that bible at home
Did you open your eyes and hope it never happened
Close your eyes and not go to sleep
Did you notice the sunset the first time in ages
Speak with some stranger on the street
Did you lay down at night and think of tomorrow
Go out and buy you a gun
Did you turn off that violent old movie you're watching
And turn on "I Love Lucy" reruns
Did you go to a church and hold hands with some stranger
Stand in line and give your own blood
Did you just stay home and cling tight to your family
Thank God you had somebody to love
I'm just a singer of simple songs
I'm not a real political man
I watch CNN but I'm not sure I can tell you
The difference in Iraq and Iran
But I know Jesus and I talk to God
And I remember this from when I was young
Faith hope and love are some good things he gave us
And the greatest is love
I'm just a singer of simple songs
I'm not a real political man
I watch CNN but I'm not sure I can tell you
The difference in Iraq and Iran
But I know Jesus and I talk to God
And I remember this from when I was young
Faith hope and love are some good things he gave us
And the greatest is love
And The greatest is love
And The greatest is love
Where
were you when the world stopped turning on that September day (9-11).
|
The
End of the Line
Back
|