Odysseus
of Odysee zijn populaire namen voor reisbureaus, diepzeeduikscholen of
reisgidsen. maar minstens zo vaak tooien trainings- en
opleidingsinstituten en andere onderwijsinstellingen zich met deze
namen.
De
reizende Griek, die er tien
jaar over deed om na de Trojaanse oorlog
terug te keren naar zijn eiland
Ithaka, is het symbool geworden voor
de levensreis en persoonlijke groei. Die groei wordt
niet in verband
gebracht met Odyseeus' thuiskomst, als hij eindelijk zijn geliefde
Penelope in de armen kan sluiten en zijn twintigjarige zoon Telemachos
voor het eerst van zijn leven kan zien.
Nee, de reis, de Odyssee zelf,
maakt van Odysseus een ander mens.
Als
de oorlog voorbij is en de Griekse helden ieder op huis aan gaan,
voeren de stormwinden Odysseus door de hele Middellandse Zee en
verder. Hij komt onder andere bij de nimf
Calypso op het eiland Gozo, de tovernares
Kirke
en het eiland van de Lotofagen, waar het eten van lotusbloemen voor
vergetelheid zorgt. Met moeite weekt Odysseus zich van deze
heerlijkheden los. Hij moet al zijn slimheid uit de kast halen om de
eenogige cycloop te verslaan door zich in de vacht van een schaap te
verstoppen en zichzelf Niemand te noemen. Al zijn moed en kracht heeft
hij nodig om schipbreuken te overleven. Hij bezoekt de
onderwereld,
weerstaat de verleidelijke lokroep van Sirenen,
schippert tussen Cylla
en Charybdis.
Als hij alle moeilijkheden en
verleidingen heeft
getrotseerd, kan Odysseus eindelijk naar huis, naar Ithaka.
Talloze
reisverhalen met hetzelfde stramien - na veel ontberingen wordt het
doel eindelijk bereikt - zijn er in de loop van eeuwen geschreven. Bij
vrijwel alle reisverhalen is het doel, hoe mooi en
eerzaam ook,
ondergeschikt aan de reis. Na een reisverhaal van honderden bladzijden,
kan de aankomst in een paar alinea;'s worden beschreven. Want al
krijgt een reis meestal betekenis door het
doel (een pelgrimage naar
Santiago de Compostela, een kruistocht naar
Jeruzlem, een zoektocht
naar de Heilige Graal, de ontdekkingsreis naar een onbekend stuk
oerwoud), de reis levert de meeste geestelijke
winst op. Hoe meer ontberingen, lijden, zoeken en
streven, hoe beter. 'to strike, to
seek, to find, and not to yield' is de roeping van de
mens, aldus
Alfred Tennysonin zijn gedicht 'Ulysses'.
Dat
de reis zo'n populaire verhaalstructuur is geworden, komt omdat het
als symbool voor het leven zelf kan staan, zegt de
filosofe Carolien
van Bergen, die het boek 'Over de grens. filosofie op reis' heeft
geschreven. Daarin behandelt ze elerlei aspecten van de reis, die
terug te vinden zijn bij de Odyssee en andere reisverhalen. Van Bergen:
'Er wordt niet voor niets sinds Augustinus gesproken over de
levensreis. Een reis heeft net als het leven een begin en een
einde.
Tijd en ruimte zijn begrensd.
In een reis kun je in een kortere
tijdspanne allerlei aspecten van het leven tegenkomen'.
Dat
begint al in de vertrekhal van Schiphol, beschrijft Van Bergen, als er
afscheid wordt genomen van geliefden. In de transitruimte erachter -
het niemandsland tussen thuis en de plaats van bestemming - lijken we
in een andere dimensie te leven, los van het reële leven.
Het is net
alsof we daar wachten op een nieuwe
geboorte', zegt ze. En daarna komen
we aan op onze nieuwe bestemming en kan de reis beginnen. Wie weg is
van huis, verliest een deel van zijn identiteit. Van Bergen: 'Je
ontleent je identiteit deels aan je sociale relaties en aan materiële
zaken, zoals je eigen huis met daarin je eigen spullen. Als je wordt
weggerukt uit je normale omgeving, raak je een deel
van jezelf kwijt.
Dat lees je letterlijk in de Odysee. Als Odysseus zeven jaar bij de nimf
Calypso zit, weet hij op een gegeven moment niet meer wie hij is. Dat
is een kans voor zelfonderzoek.
Het
verlies van identiteit maakt je ontvankelijker voor ervaringen
en
andere mensen, juist omdat je niet langer kunt uitgaan van de
vanzelfsprekendheden van je vertrouwde identiteit. De reis zelf maakt
je afhankelijk van vreemde mensen en dwingt je te kiezen tussen
vertrouwen en wantrouwen.
Van Bergen: een van de mooie dingen op reis
is de gastvrijheid.
In elke cultuur betekent het aanbieden van
water,
brood, zout of wijn: bij mij ben je veilig.
Dat is bijna een formeel
verdrag.
In de Odyssee komt dat vaak voor.
Odysseus
komt regelmatig terecht in een paradijselijke situatie, waarin het
moeilijk wordt om het einddoel voor ogen te houden. Van Bergen: Het
paradijs - wat letterlijk ommuurde tuin betekent - zien we
tegenwoordig in een bepaald soort vakantiebestemming: het
all-inclusive resort. Daar heb je alles wat je je van een paradijs
voorstelt: eten en drinken, vertier, gezelschap.
Alles wordt voor je
geregeld. Maar zoiets is hooguit twee weken leuk. Daarna slaat de
verveling toe.
Dat is het tragische van de mens: hij verlangt
naar het paradijs, maar zodra hij daar is,
kan hij er
niet blijven.
Dergelijke
beproevingen zorgen voor de zelfinzicht en de persoonlijke
groei waar
de trainingsbureaus het over hebben. Maar Van Bergen benadrukt dat
reizen ook voor intensieve positieve
ervaringen zorgt. 'Op reis zijn
alle ervaringen
heviger; ook de positieve.
De grootste
momenten van
gelukzaligheid of ervaringen van schoonheid
had ik op reis. Je groeit
niet alleen van lijden.
Ook dat laat de Odysee
zien.
Beroemdste
verhalen van de wereld
Het
belang van de reis voor de individuele ontplooiing van de
mens is geen
eind-20ste eeuwse gedachte. het is van alle tijden. Vandaar dat de reis
een van de meest voorkomende elementen is in mythen en
oude
verhalen.
Niet alleen Odysseus reisde de halve Middellandse Zee door, datzelfde
deed de Trojaan
Aeneas, die volgens de Romeinse dichter Vergillius na
lange omzwervingen de stad Rome stichtte en de
Argonauten, die het
Gulden Vlies zochten. Mozes leidde zijn volk door de zee en de woestijn
naar het beloofde land Kanaän. In het hoge Noorden reisden de
Vikingen naar nieuwe bestemmingen. Hoe langer en zwaarder de tocht,
hoe meer roem zij bij het nageschalcht oogsten in de verhalen erover.
In de Keltische verhalentraditie bestaat het genre 'rondroei-verhalen',
waarvan de reis van Sint-Brandaan de bekendste is. Hij bereikt na
zeven jaar reizen het eiland met het eeuwige geluk, waar dat eeuwige
geluk sterven betekent.
In
veel reizen zoekt de held naar de onsterfelijkheid of onderzoekt hij
het leven na de dood. In het Arabische Gilgamesj-epos gaat de
koning op zoek naar het eeuwige leven; ook de Chinese
Koning App doet
dat. Dante neemt ons in 'De goddelijke Komedie' mee naar de hel, het
vagevuur en het paradijs. En Parsifal en vele andere ridders zoeken de
heilge Graal, die volgens de overlevering door
Jezus was gebruikt bij
het laatste Avondmaal en de eigenaar voorzag van de
eeuwige jeugd.
Ook
in de sprookjes wordt veel afgereisd en staat de
reis vaak voor de volwassenwording. De gelaarsde kat begeleidt zijn eigenaar van
avontuur naar avontuur tot hij volwassen
is en trouwt. De prins van
Doornroosje moet een lange reis afleggen voor hij het door
rozen
overwoekerde paleis heeft bereikt. Heel wat jonge jongens trekken er
met een knapzak op uit in de hoop fortuin
of in elk geval een toekomst
te vinden. In het moderne sprookje 'De brieven voor de Koning' van Tonke Dragt
groeit een bijna-ridder door een reis vol gevaren boven
zichzelf uit.
Niet
alleen in sprookjes, ook in proza en
poëzie van de Romantiek is de
reis een gewild thema. De componist Franz Schubert wist zowel het vol
goede moed op stap gaan (in "Die schöne Mullerin') als het
lijden van het afscheid (in 'die Wintereise') in klanken te
verbeelden. De laatste cyclus is niet alleen als letterlijke reis
te
lezen, maar ook als geestelijke tocht
langs alle gevoelens die bij een
verloren liefde horen. Een vergelijkbare reis is te lezen in Margriet
de Moors 'Eerst grijs dan wit dan blauw'. De hoofdpersoon reist langs
de plekken van haar verleden om het leven te
verwerken en iets beter
te begrijpen. Wat overigens niet lukt. Joseph Conrads 'Hart der
duisternis' is voor de hoofdpersoon behalve een
ontdekkingsreis in
Afrika een ontdekkingsreis van zijn eigen zwarte kant. De bekendste
hervertelling van de Odyssee is natuurlijk James Joyce's
Ulysses',
waarin één dag uit het leven van Dubliner Leopold Bloom, een
20ste-eeuwse Odysseus, wordt beschreven aan de hand van de structuur
van de Odyssee.
Carolien
van Bergen :
Is docent wijsbegeerte aan de Erasmus Academie/Universiteit.
Werkte jarenlang als reisbegleidster in India, Nepal, en Tibet. Haar boek "Over de grens. Filosofie op reis".
Visionair
zijn !
Formuleer uw droom
en uw leven krijgt richting
Visionairs
zijn verbeeldingsvol, begaafd, idealisten, vernieuwers,
innovatievelingen en ontwikkelaars.
Alles
begint met een droom. Wie klein droomt blijft klein en wie groot
droomt wordt groot. Wie geen droom heeft is verloren en wordt
niet succesvol in het leven. Dit geldt ook voor organisaties en
landen. Een droom is een synoniem voor visie.
Uw visie is een
beschrijving van de wijze waarop u uw droom op de lange termijn
wenst te realiseren.
De Amerikaanse oud-president Bill Clinton zei: "Zodra u
weet waar u heengaat, is het veel makkelijker te besluiten welke
stappen er nodig zijn om daar te komen. Wanneer u niet weet waar
u heengaat, kunt u als een gek werken maar gaat u in de
verkeerde richting lopen".
De zoektocht naar uw ziel en het
ontdekken van uw lot begint met het definiëren en formuleren
van uw droom.
U heeft bijna twee maal zoveel kans om uw droom te
realiseren
wanneer u deze opschrijft.
De formulering is cruciaal ( o.a binnen de
kynologie de Kleur bij bruin, Kop en Poten , Body en Maat ). Uw
droom
geeft aan waar u heengaat, welke waarden, overtuigingen en
principes u op uw weg zullen leiden, wat u wenst te bereiken,
wat u met uw leven wenst te doen, wat uw intenties op lange
termijn zijn, welke talenten, vaardigheden en ervaringen u nodig
heeft om waarde te bieden aan anderen, waar u op het einde van
uw leven wenst te zijn, wat u hoopt te worden, welke richting u
zou willen dat uw leven in ging, de ideale eigenschappen die u
zou willen bezitten, uw ideale werksituatie en wat u wenst te
zijn.
Stel uzelf deze vragen en beantwoord ze eerlijk.
Identificeer
ook het gedrag dat u moet veranderen en begrijp hoe u uw waarden
relevant voor anderen kunt maken.
Uw visie (de opgeschreven droom) zorgt voor innerlijke
begeleiding en bepaalt de acties van vandaag om uw gewenste
toekomst te bereiken.
Het functioneert als een ethisch kompas
dat betekenis aan uw leven geeft. Uw visie moet resulteren in
betekenisvolle langetermijnacties en inspanningen om uw droom te
realiseren. Het vormt de basis onder uw beslissingen over wat u
wilt bereiken.
Uw visie is een spirituele zoektocht naar uw identiteit
en een
reis richting het realiseren van uw droom. Het begrijpen van
uzelf vormt de sleutel tot acties. Aan de hand van uw visie kunt
u zichzelf managen en kunt u proactiever, gedisciplineerder,
effectiever en verantwoordelijker voor uzelf worden. Uw visie
stelt u zowel in staat uw talenten, droom, intenties,
identiteit, idealen, waarden en drijfveren uit te drukken, als
meer zelfinzicht te verkrijgen. Iedereen heeft een hogere roeping. We moeten ons hiervan bewust
zijn en de moed hebben deze te volgen.
Iedereen heeft de
verantwoordelijkheid zijn of haar eigen droom, hogere roeping en
begaafdheden te identificeren en hierop te reageren met liefde
en passie.
Zo wordt u een visionaire ziel.
Visionairs zijn verbeeldingsvol, begaafd, idealisten,
vernieuwers, innovatievelingen en ontwikkelaars.
Zij kennen hun
talenten, droom en innerlijke opdracht en weten wat de betekenis
van het leven is. Zij zorgen dat de wereld blijft draaien, omdat
alles start met ideeën, alles komt van hen en begint daar.
Bill Gates, Oprah Winfrey, J.K Rowling, Henry Ford, Mahatma
Ghandi, Martin Luther King, Nelson Mandela, Michail Gorbatsjov,
Barack Obama, zij hebben allen bewezen dat wanneer iemand een
heldere authentieke droom heeft, erop reageert met liefde en
passie, de moed heeft deze droom na te
jagen, vertrouwen heeft
in zichzelf en leeft conform de droom.
Deze droom die persoon in
het leven zal begeleiden en zal leiden tot doelgerichte en
resolute acties.
Neem ook het initiatief en de
verantwoordelijkheid uw grote droom te identificeren,
implementeren en cultiveren.
Auteur
: Hubert Rampersad, dekaan van de Nederlandse vestiging van de
Personal Branding University in Miami, Florida
− 16/09/11.
On my way home
( Enya
)
I
have been given
One moment from heaven
As I am walking
Surrounded by night,
Stars high above me
Make a wish under moonlight.
On my way home
I remember
Only good days.
On my way home
I remember all the best days.
Im on my way home
I can remember
Every new day.
I move in silence
With each step taken,
Snow falling round me
Like angels in flight,
Far in the distance
Is my wish under moonlight.
Zenga
10 maanden
Adagium 1: In the long run, we shape our lives, and we shape
ourselves.
The process never ends until we die.
And the choices we make are ultimately our own responsibility.
Adagium
2 : You are both being and becoming at the same time.
A portion of your reality is not merely what is, it includes what you imagine that your life can be.
The stronger your desire for what can be, the more you are motivated to change. The more you perceive that what you desire is possible,
the more choices you make in favor of that envisioned future. When that vision is compelling, it pulls your tomorrow into your today.